Wednesday, May 7, 2008

Karpal pertikai Sultan kita

Saya tertarik dengan artikel yang disiarkan di muka depan Utusan,6 Mei 2008. Ingin saya kongsikan di sini.

KUALA LUMPUR 5 Mei-Pengerusi DAP, Karpal Singh terus mempertikaikan tindakan Sultan Perak menitahkan Menetri Besar menarik balik arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury, yang disifatkannya sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.

Sambil mengingatkan Istana Perak supaya memahami kuasa terhad raja-raja, Karpal menekankan bahawa "rakyat kini tidak lagi hidup dalam zaman feudal."

"Sultan dan Yang di-Pertuan Agong perlu bertindak atas nasihat pihak eksekutif (kerajaan). Sultan Perak tidak ada hak di bawah undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan kerajaan negeri menukar Jamry sebagai Pengarah JAIP,"katanya pada sidang akhbar di Parlimen yang turut dihadiri anaknya, Gobind Singh Deo (DAP-Puchong).

Ahli Parlimen bukit Gelugor itu memetik kes Mahkamah Persekutuan pada 1982, yang menurutnya jelas menunjukkan urusan membabitkan kakitangan awam sama ada patut dipindahkan dan ke mana hendak dipindahkan adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

"Sultan Perak sendiri pernah jadi Ketua Hakim Negara, takkan tidak sedar kes ini,"kata Karpal.

Dalam hal ini, Karpal berpendapat kerajaan negeri Perak tidak sepatutnya 'tunduk' kepada tekanan pihak istana.

"Maslahnya Menteri Besar Perak (Datuk Ir.Mohammad Nizar Jamaluddin) sudah meminta maaf kepada sultan. Kerajaan negeri tidak sepatutnya dipengaruhi pihak istana.

"Arahan Sultan Perak supaya Jamry patut dilantik semula adalah tidak sah mengikut undang-undang. Jamry patut ditukar seperti keputusan awal kerajaan negeri. (Mohammad) Nizar tidak perlu minta maaf.. tiada apa yang salah,"katanya.

Karpal turut menggesa Kerajaan Pusat memastikan Sultan dilarang daripada campur tangan dalam pentadbiran kerajaan negeri agar apa yang berlaku di Perak tidak menjadi ikutan negeri-negeri beraja yang lain.

Menurutnya, walaupun sultan merupakan ketua agamaIslam tetapi perlantikan kakitangan awam terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

-Pandangan saya, terlalu keterlaluan tindakan pengerusi DAP ini kerana pertamanya 'dia' mempertikaikan dan mengingkari titah Sultan. Kedua, dia mengarahkan supaya Menteri Besar Perak tidak perlu meminta maaf kepada sultan Perak. Saya puji tindakan Menteri Besar Perak yang memohon maaf kepada sultan Perak kerana beliau sedar beliau seorang Melayu dan seharusnya memohon maaf kepada sultan. Tetapi menagapa Karpal berkata sepatutnya MB Perak tidak perlu meminta maaf? Tidakkah kurang ajar dan biadap? Ketiga, siapa dia sehinggakan masuk campur urusan agama Islam dan lebih biadap lagi dia mempersoalkan arahan ketua agama Islam negeri tersebut.

Apa yang saya boleh katakan, dia sangat kurang ajar kepada orang Melayu dan agama Islam khasnya dan semestinya dia ada agenda tersendiri sehinggakan berani melakukan sebegini. Mungkinkah dia ingin memperlekehkan ketuanan Melayu dan menidakkan pemerintahan sultan serta menjadikan urusan agama kita satu permainan??Fikir-fikirkanlah.

p/s: Alhamdulillah, segolongan pemuda Melayu telah membuat laporan polis berhubung kenyataan Karpal Singh dan ia disiasat di atas sebab kenyataan tersebut berunsurkan hasutan di mana ia telah menimbulkan satu polemik serta keresahan dalam kalangan rakyat atas bidang kuasa raja ke atas agama dan istiadat Melayu di negeri ini.

1 comment:

Anonymous said...

Karpal seharusnya diberikan kad merah oleh pengadil! keluar padang!